Піст
це не тільки стриманість від страв, але щось більше - стриманість від гріхів.
(Св. Василій Великий) - Піст такий
давній, як саме людство. Він приписаний ще в раю. Адам дістав цю першу
заповідь:"З дерева ж пізнання добра і зла не їстимеш" (Буг. 2, 17).
Це "не їстимеш" - то наказ посту і стриманості. Якщо б Єва постила на
плід дерева того, ми тепер не мусіли б постити... Нас зранив гріх, і ми мусимо
лікуватися покутою. Покута ж без посту- безвартісна. Тому що ми не постили, нас
прогнано з раю. Чинімо, отже, піст, щоб до раю знову повернутися! Хіба не
бачиш, що Лазар через піст увійшов до раю?.. Не виправдовуйся неміччю тіла і
слабістю! Це ж ти не переді мною виправдовуєшся, але перед тим, хто все знає.
Піст - це вірний сторож душі, вірний товариш тіла, зброя тих, що завзято
борються, вишкіл для атлета. Піст проганяє спокуси, намащує до побожності, є
другом поміркованості й чистоти. На війнах він дає мужність, а в мирі - спокій.
Він робить християнина святим. Піст заносить молитву до неба, стає для неї
крилами до лету вгору. Піст - приріст домів, мати здоров'я, вихователь молоді,
окраса старців, добрий супутник, вірний друг дому для подружжя. Не шукай
користі тільки в самому стриманні від страв! Правдивий піст - це усунення
гріхів. "Усувай усяке братання з неправдою" (Іс. 58, 6). Прости
ближньому образи... Ти не їси м'яса, але пожираєш брата. Стримуєшся від вина,
але не поконуєш своєї зарозумілості... Гнів - це пияцтво душі, бо він її
приголомшує, подібно як вино. Справжній піст - це віддалення від себе злого,
здержливість язика, стримання себе від гніву, здавлення в собі лихих пожадань,
обмови, брехні, кривоприсяги. Бути вільним від тих речей - це справжній піст. І
саме в цьому лежить добро посту.
(Св.
Йоан Золотоустий) - Постом я називаю не тільки стриманість від
страв, але щось більше - стриманість від гріхів. У пості перебуває страх Божий,
а плоди його - святість, непорочність, довір'я до Бога, небесне царство, життя
вічне. Можна багато постити і не дістати за це нагороди. Чому? Бо стримуючись
від їжі, не здержувалися від гріхів. Не їли м'яса, а з'їдали доми бідних. Не
впивалися вином, а п'яніли злою похіттю. Проводячи весь день без їжі, перебували
на сороміцьких видовищах... Яка користь із посту, коли ти позбавляєш тіло
дозволеної законом їжі, а душі даєш протизаконну поживу? Після Чотиридесятниці
звичайно всі запитують проте, скільки хто тижнів постив. Від одних можна
почути, що вони постили два, від інших - три, а ще від інших - всі тижні. Та
яка користь з посту, якщо ми провели його без добрих діл? Коли хтось скаже:
"Я постив цілу Чотиридесятницю", то ти скажи:"Я мав ворога і
примирився, мав звичку злословити й залишив її, мав привичку божитися і
позбувся тієї дурної привички".
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.