Ірина Єрмак.
Численні прочитані статті про
виховання, а особливо про «ранній розвиток» дітей, викликали в мені опір.
Спершу глухий несформований, а потім цілком конкретний. І я зрозуміла, що
маю свій погляд. А ось із приводу
початку Адвенту я цей погляд викладу. Тому що «церковний Новий рік» -
цілком вдала нагода поговорити про те, що я думаю… Загальники про світ, який
занепадає, про спад покликань, про закривання монастирів та зменшення кількості
богопосвячених, а заодно про всепланетне моральне зіпсуття і поширену втрату
сенсу існування в розумінні багатьох людей - взяли і в моєму сприйнятті
зійшлися, як пазли, з темою раннього виховання, «активностей» та купи вимог
світу цього до формування сучасної людини.
Що ми маємо в
підсумку. Дитину, яку з немовлячого віку примушують робити те, що батьки
вважають за потрібне. Спеціальні ігри, спеціальні заняття, потім
школа-гуртки-репетитори. Графік «формації» в дітей не раз такий щільний, що
вони, парадоксальним чином, не мають коли замислитися, хто вони такі й навіщо
живуть. А ці питання постають саме у молодшому віці (недарма казав
професор Свєжавський, що до п’яти років кожна дитина - філософ, бо ставить
правильні питання про буття світу). Я була
відмінницею-піонеркою-космомолкою-активісткою-медалісткою, робочий
журналістський стаж почала з сьомого класу, навчалася в художній школі, писала
вірші, співала в хорі, їздила по олімпіадах… не хвалюся, крий Боже, -
намагаюся змалювати картинку. Тому що, за всіх цих «активностей» (сучасне
запозичення з англійської, якого я просто не терплю) насправді я можу з тих
років згадати лише кілька хвилин. Уся решта збивається в один безконечний «день
байбака» імені комсомолки-активістки. Час прогайнув повз мене, аж засвистіло.
З дитсадка, коли я почала малювати-співати-виступати, пам’ятаю трохи
більше: тому що в мене тоді було більше часу нічим не займатися. Коли
дитина сидить (ходить) і «нічим не займається», в батьках вмикається тривожна
сигнальна лампочка. Вимий посуд, винеси сміття, прибери в кімнаті/у хаті,
вивчи уроки, піди на тренування, розбери речі в шафі, позаймайся музикою зайву
годинку… Батьківський невроз «дитина має ЩОСЬ робити», як на мене, давно
потрібно серйозно лікувати. Тому що дитина, аби вирости нормальною, здоровою, а
згодом не втратити контакту з Богом Живим, не покинути Церкву, а може, навіть
відповісти на покликання, - має спершу навчитися БУТИ. Не «бути хорошою»,
а просто бути.
Нещодавно в
інтернетній розмові я зіткнулася з (черговим) користувачем, який з
гіркотою - явною гіркотою, навіть якщо він сам цього не усвідомлює -
написав, що свободи вибору ми насправді позбавлені апріорі, бо ж «ніхто мене не
питав, чи я взагалі хочу народитися». Це один із прикладів того, як існує
людина, яка не навчилася ПРОСТО БУТИ. Саме по собі буття є благом, каже
філософія (і теологія). Життя може іноді намотувати кишки на колеса
паровоза, і це болить, іноді жахливо; однак саме по собі буття є благом.
Існування є благом. Бог покликав світ до існування з небуття. Зрозуміти це інтелектом - слабко
можливо… Але це можливо промедитувати...
А медитувати дитина так насправді вчиться тоді,
коли «нічого не робить». Найкраще я пам’ятаю зовсім не конкурси, грамоти й
оцінки, а те, як ходила вздовж примерзлого струмочка, вдивляючись у воду, що
бігла попід тонким прозорим льодом на поверхні, несучи в собі довгасті бульки
повітря. Пам’ятаю бруківку нашої похилої вулиці, як саме на ній лежали камені,
де вони обростали мохом, де доходили до трави хідника. Пам’ятаю слимаків
навесні, з різними мушлями різних барв і розмірів, і як вони грілися на
кам’яній стіні грубої кладки (подільський піщаник, ага) біля харчового технікуму.
Я склала майже всі іспити свого життя на «відмінно», але зі шкільного часу
найкраще пам’ятаю не знання і дані, а як спалахувало темним, тьмяним,
глухо-фіолетовим вогнем узгір’я біля парку, коли там розквітали фіалки.
Неймовірне враження темного, але спалаху… Біля тих фіалок я вчилася писати свої
«перші справжні» вірші, літературні, свідомі. Пушкіна з мене не вийшло, але
саме відтоді я знаю, що таке «просто бути». І коли до мене прийшла
молитва, я їй не здивувалася. Вона була така само проста, як писання віршів
біля тих фіалок. Зрозуміла, як дихання. Так, звісно, діти є різні, один буде
розумний і медитативний, а інший просто «під дурника косить» - отут уже
питання про батьківське педагогічне чуття, а також про молитву батьків за своїх
дітей… Але найголовніше, як на мене, це насамперед не заважати.
Діти, особливо маленькі, коли ще тільки вчаться жити й пізнавати цей
світ, - дуже медитативні самі по собі. Тому всі «розвивайки» - це
добре, але в дуже обмеженій мірі. Вони підступні, бо перетягують увагу дитини з
того, щоб бути, на те, як діяти. А як діяти, коли спершу не втямиш, як
бути? Ото й маємо забіганий світ, у якому хто п’є, хто кинувся в ігри, хто
колеться, хто впадає в ідіотизми «вигадування гендерів», до слова кажучи… Бо
коли людина сформована так, щоб «уміти бути», то вона буде близька до Бога і
Його правди, зокрема до правди про неї ж саму. Не заважайте дітям просто бути.
Собі, до речі, - теж
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.