Людина по своїй
природі охоче зберігає речі, які нагадують їй людей, котрих любила і шанувала.
Діти зберігають предмети, пов'язані з родичами, ми всі шанобливо зберігаємо
речі, котрі належали колись знаменитим людям. Мощами називаємо тіла Святих або
їх останки, а також всі предмети, котрі були пов'язані колись із особою Ісуса
Христа або Святих.
Слово "мощі" означає речі, котрі містять в собі чудесну силу,
міць. Отже, мощі - це або усе тіло Святого, його рука, нога, або хоча б
маленька кістка. Такі мощі зберігаються найчастіше у вівтарях; деколи вони
стають власністю приватних осіб. Правдиві мощі завжди позначені іменем Святого
і печаткою єпископа. Продавати їх заборонено, а предметом купівлі може бути
лише їхня дорога оправа. З давніх-давен шанують також такі предмети, котрі були
пов'язані з особою Ісуса Христа або Святих, напр., хрест Спасителя, ясла, ризи
Ісуса Христа, хустка св. Вероніки і т.п. Святий хрест Спасителя відшукала
імператриця Олена у 325 p.; частина його знаходиться в церкві Гробу Ісуса
Христа в Єрусалимі. Частина ясел Дитяти Ісуса знаходиться в Римі в церкві
Марії-Маджоре. Риза (туніка) Ісуса Христа, в яку Він був одягнений перед
смертю, зберігається в кафедральній церкві у Тревірі. Стіл з кедрового дерева,
при котрому Ісус Христос встановив Пресвяту Євхаристію, знаходиться в
лютеранській церкві в Римі. Деякі мощі Ісуса Христа знаходяться в церкві в
Аквіграні. Полотно, яким було оповите Тіло Христа у гробі, зберігається в
Турині, хустка Вероніки - в церкві св. Петра в Римі. Дорогоцінними мощами є для
нас уся свята Земля. Середньовічні походи хрестоносців (з 1096 по 1270)
свідчать про те, як високо завжди цінували ці мощі християни. Особливою шаною
користуються у святій землі місце розп'яття Спасителя і Його гріб на Голгофі
(там височить церква св. Гробу, 100 м в довжину, збудована імператором
Костянтином у 334 p.); печера смертної тривоги і місце Вознесіння на горі
Оливній, світлиця на горі Сион, місце народження Ісуса Христа у Вифлеємі і
місце Благовіщення в Назареті (хатина Пресвятої Діви знаходиться в Льоретто
Італія з 1295 p.).
В усіх цих місцях височать церкви, які збудували імператор Костянтин та
його матір св. Олена. З давніх-давен шанують також ризи Святих або засоби
тортур мучеників, а також місця, де ті Святі народилися або поховані. Св.
Антоній Пустельник (+356) шанобливо користувався плащем, який дістався йому у
спадщину від св. Павла-пустельника, і який був пошитий з фігового листя; одягав
його лише у найбільші свята (св. Єр.). Над гробами Святих збудовані вівтарі і
церкви, в котрих відправляються Богослужения. Мощам, тобто останкам тіл Святих,
необхідно віддавати шану тому, що тіла Святих за життя були святинею і засобом
Св. Духа, і колись воскреснуть у славі (Соб. Трид. 25).
Останки померлої людини були для іновірців чимось огидним, для християн
же - навпаки, дорогоцінним предметом (св. Вас), тому, що були оселею Св. Духа
(І Кор. З, 6; 16, 19) і є насінням, з якого в день воскресіння постане
дорогоцінне тіло (І Кор. 15, 42). Сам Бог шанує мощі Святих, бо діє через них,
творячи найрізноманітніші чуда. Тому тіла деяких Святих є нетлінними, напр.,
тіла св. Тереси і св. Франца Ксаверія. У останках інших святих лишились
нетлінними лише окремі члени, напр., язик св. Івана Непомука, св. Антонія з
Падви, або права рука св. Стефана угорського; деякі тіла виділяють приємний
аромат, напр., тіло св. Тереси. "Бог взяв Собі душі Святих, а нам залишив
їх тіла" (св. Золот.). Святих шануємо, шанобливо їх зберігаємо
і відвідуємо їх.
Мойсей, виходячи з Єгипту, забрав зі собою кістки Йосифа (Вихід 13, 19);
отже, бачимо, що і євреї шанобливо зберігали мощі. Ще перші християни шанували
та зберігали мощі св. мучеників. Св. Ігнатія, єпископа Антіохського, кинули на
розтерзання левам у римському амфітеатрі, залишилися лише його кістки. Вночі ті
кістки позбирали його товариші і віднесли до Антіохії (107 p.). Коли св.
Полікарп, єпископ Смирни, загинув на вогнищі (166 p.), християни зібрали його
кістки, і зберігали їх із більшою шаною, ніж дорогоцінні камені. Вже тоді
почали будувати над гробами мучеників церкви, каплиці або вівтарі і відправляли
там Службу Божу. Мощі Святих зберігають у дорогих посудинах (хрест Спасителя
або ясла Дитяти Ісуса зберігають у срібних оправах). Тіла деяких Святих
зберігаються у срібних домовинах, напр., тіло св. Івана Непомука в церкві
св.Віта у Празі. Деякі мощі зберігають навіть у золоті, напр., мощі св.
Боніфатія у Фульді. Так вшановує Церква мощі своїх Святих. З давніх-давен існує
звичай здійснювати паломництва до гробів Святих. До гробу св. Петра і Павла в Римі,
а також до Св. землі здійснюються паломництва протягом 10 століть. Ще перші
християни тисячами відправлялися в Св. землю; той, хто не відвідав Св. землі,
вважався менш побожним, ніж інші (св. Єр.). Оріґен, найвидатніший християнський
учений свого часу (+254), зробив обітницю здійснити паломництво до гробів
Верховних Апостолів у Римі. "Відвідуємо гроби Святих і падаємо на землю
перед ними, аби випросити для себе в Бога якусь милість" (св. Золот.).
Вшановуючи св. мощі, можемо заслужити собі у Бога багато благ (Соб. Трид. 25).
Мощі є для нас джерелом спасіння, з якого пливуть від Бога численні
блага (св. Іван Дам.). Як зі скелі у пустині прорвалася вода (Вихід 16, 35), бо
такою була воля Божа, так і біля мощів Святих спадають на нас численні блага,
тому що так хоче Бог (св. Іван Дам.). Тіла Святих і гроби мучеників відганяють
диявольські напасті і сприяють зціленню від найтяжчих хворіб (св. Юст.). Отже,
шанування тіл померлих сприяє зціленню тіл живих. Св. Августин розповідає про
численні випадки оздоровлень і два випадки воскресіння малих дітей, які одужали
біля мощів св. Стефана у Північній Африці. Ще у Старому Завіті розповідається
про те, як один померлий ожив, коли його тіло зіткнулося з кістками пророка
Єлисея (І Цар. 13, 21). Ще за життя Святих творив Бог чудеса через їх тіла.
Хвора жінка одужала, лише доторкнувшись до краю одягу Ісуса Христа (Мат. 9,
22). Одужали й ті, хто потрапив у тінь від постаті св. Петра (Діян. Ап. 5, 15)
чи доторкнувся до хустки чи поясу св. Павла (Діян. Ап. 19, 12). Зрозуміло, що
це не мощі творять чудеса, а Бог заради заслуг Святих. Отже, не слід вважати
забобоном те, що побожні люди здійснюють паломництва до святих місць, де Бог
завдяки мощам і образам Святих творить чудеса (св. Авг.).
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.