Можемо любити
і створіння, але тільки заради Бога. Отже, можна знаходити уподобання у
створених речах, поскільки вони є посередниками, у службі Всевишньому. Ми
повинні любити не творіння як такі, а Творця в них. "Крім Бога можна
любити й інші істоти, але не інакше, як лише в Бозі і для Бога" (св.
Франц. Сал.). Бог називає себе Богом заздрісним (Вихід 20, 5), бо не терпить,
щоб ми крім Нього любили щось понад усе. "Він хоче бути в наших серцях або
царем, або нічим" (св. Франц. Сал.). Не сподобалося Господу Богу, що Яків
найсильніше любив свого наймолодшого сина Йосифа, і забрав його в Якова на
якийсь час; подібно зробив і з Веніаміном і робить так навіть сьогодні. Ісус
Христос говорить: "Хто любить батька або матір більше, ніж Мене, той
недостойний Мене" (Мат. 10, 37); Подібно говорить і св. Августин:
"Той мало любить Бога, хто, крім Бога, любить ще когось іншого; хіба що ця
любов іде з любові до Бога". А св. Франц Салезій говорить: "Якщо б я
знав, що в моїм серці є хоч би слід якогось потягу не від Бога, або не для
Бога, то я викорінив би його відразу, бо я бажав би не жити, а належати
повністю Богові".
Як тіло, поділене на частини, вмирає, так само і душа. Євреям, які поклонялися
ідолам, грозить пророк: "Серце в них подвійне: вони тепер будуть
покутувати" (Ос. 10, 2). З цих слів видно, що мертвою є душа того, хто не
любить Бога всім серцем. Любов до Бога приносить нам великі вигоди: вона
з'єднує нас з Богом вже тут, на землі, з Богом; завдяки їй ми отримуємо від
Пана Бога просвітлення розуму, зміцнення волі, прощення гріхів, спокій душі,
різноманітні блага, а після смерті - радощі неба. Як зажерливість є джерелом
усього злого, так любов до Бога є джерелом усього доброго. Символом любові до
Бога є вогонь, який здіймається вгору, світить, гріє і очищає. Подібним є вплив
Божої любові на душу людини. Хто любить Бога, той має в собі Св. Духа і тому
міцно з'єднаний з Богом. "Любов чинить так, що Бог присутній в наших
серцях, наче на небі" (св. Авг.). Хто любить Бога, той має Його, бо не
можна любити Бога, якщо Його не маєш (св. Авг.). Ісус Христос говорить:
"Коли хтось Мене любить, то й слово Моє берегтиме, і злюбить його мій
отець, і прийдемо ми до нього" (Йоан 14, 23). А св. Йоан твердить:
"... Бог є любов, і хто перебуває в любові, той перебуває в Бозі, і Бог
перебуває в ньому!" (І Йоан 4, 16). Божа любов і свята ласка нероздільні
між собою; де одна, там і друга. Завдяки любові до Бога здобуваємо відпущення
гріхів, як зазначає Ісус Христос, коли говорить про грішну Магдалину:
"Прощаються її гріхи, бо багато полюбила" (Лук. 7, 47). "...
Любов силу гріхів покриває!" (І Петро 4, 8). Як вогонь нищить іржу заліза,
так любов нищить іржу гріха (св. Бонав.). Поле, повне бур'яну і терну, очистимо
швидше, якщо підкладемо вогню; так само швидко очищає серце від усіх гріхів
одна іскорка Божої любові. Любов Божа не терпить біля себе нічого злого (св. Золот.).
Хто любить Бога, для того навіть страждання перетворюються в радість. "Ми
знаємо, що тим, які люблять Бога, покликаним за Його постановою, усе співдіє на
добро" (Рим. 8, 28).
У радість перетворилися
страждання Йосифа в Єгипті, засмученого Якова або Товита...
"Бог бере на себе усяку
печаль тих, котрі кожну свою думку звертають до Нього" (св. Франц. Сал.).
Деяких Святих Господь Бог потішав тим, що з'являвся перед ними. "Хто ж
мене любить, того мій Отець полюбить, і Я того полюблю, і йому об'явлю
Себе" (Йоан 14, 21). Так обіцяв Ісус Христос і дотримує слова. Багатьом
Святим являлися вже Ісус Христос або Матір Божа, Ангели або Святі. Авраамові
являється Бог у товаристві двох Ангелів, згодом являється йому Ангел у той
момент, коли Авраам прийшов з Ісааком, щоб принести його в жертву Богові; Товії
являється Архангел Рафаїл; Матері Божій і св. Йосифові часто являлися часто
Ангели; св. Стефан, коли його каменували, бачив відкрите небо над собою. Часто
бувало також, що вибраних Святих освічував Господь Бог у Божих справах, відразу
вислуховував їх прохання або наділяв їх внутрішньою радістю, якої не міг їм
дати цілий світ і т. д. Такі утіхи посилає Бог звичайно тим, хто Його любить.
"Приятелі довіряють один одному свої секрети, щоб зміцнювалася
дружба" (Гуртер). І Господь Бог проголошує Свої тайни тим, котрі прагнуть
Його прихильності (мають у серці Божу любов), щоб примножити в них Божу любов
(отже, і освячуючу ласку). Тому говорить Ісус Христос: "Називаю вас
друзями, бо все я вам об'явив, що чув від Отця мого" (Йоан 15, 15).
Завдяки Божій любові досягаємо небесних радощів, як вчить св. Павло: "Те,
чого око не бачило й вухо не чуло, що на думку людині не спало, те наготував
Бог тим, що його люблять!" (І Кор. 2, 9). З Божою любов'ю завжди йде в
парі безліч добрих справ, а, звідси, і нагорода за них після смерті. "Як
вогонь не може ніколи насититися і заспокоїтися, так і Божа любов, раз
заволодівши якоюсь душею, постійно спонукає її до здійснення добрих справ"
(Скар.). "Любов ніколи не переминає" (І Кор. 13, 8). На небі любов до
Бога народжується сама по собі від самої присутності Бога і можливості Його
бачити. Неможливо бачити величне Добро і не полюбити Його (св. Франц. Сал.). У
світі духів любов є тим самим, що сила тяжіння у світі фізичному; а серцевиною,
до котрої все прагне, є Бог (св. Бонав.). Хто любить Бога, - досягає
просвітлення розуму через Св. Духа, котрий знаходиться в ньому. Наша душа схожа
на дзеркало, котре відбиває в собі той предмет, до якого ми його повернемо
(Діез.). Отже, якщо повернемо нашу душу через любов до Бога, відобразиться в
ній Божество, тобто душа ясно зрозуміє Божі речі, стане просвітленою. Любов є
книгою цілого богослов'я; такі прості, неграмотні люди, як св.
Павло-пустельник, св. Антоній, св.Франц. та ін. черпали з неї скарби св. знання
(св. Франц. Сал.). Св. Домінік любив говорити: "З книги любові я навчився
більше, ніж із цілого св. Письма" (Корн. Л.). Як розпечене залізо легко
дається кувати, так і душа, розпалена любов'ю до Бога, легко піддається впливу
Св, Духа. Ніщо так не зміцнює і не додає відваги, як любов. Боязлива курка
накидається навіть на людину, якщо ця загрожує її курчатам. Любов до дітей не
дає матері відступити перед найтяжчими незгодами. Захоплення полюванням,
риболовлею і т. п. призводить до того, що людина навіть уваги не звертає на
труднощі, які з цим пов'язані. "Любов усе зносить... все перетерпить"
(І Кор. 13, 7). Якщо вже вроджена любов дає нам таку силу, то скільки ж може
зробити любов Божа! "Хто любить Бога, той повний сили і здатний звершити
багато справ" (Марія Лят.). Хто любить Бога, тому Св. Дух, який у ньому
знаходиться, дає справжній спокій душі, бо Св. Дух є "Утішителем"
(Йоан 14, 26). Якщо любимо Бога, то відчуваємо в душі Його присутність, і це
приносить нам більше задоволення, ніж усі радощі світу. "Лише той, хто має
любов, має справжній спокій" (св. Тома з Акв.). Хто любить - радіє; зате
тремтить той, хто не любить" (Тома з Кемп.). Цей справжній спокій є
результатом того, що воля такої людини підпорядковується волі Бога; а така згода
і спокій - дві однакові речі (Мар. Лят.). Хто хоч би раз переконався у
вдячності Божої любові, той втратить з часом уподобання у будь-яких радощах
цього світу (св. Альф.).
Від глибини нашої любові до Бога залежить вартість наших добрих справ і
міра майбутнього щастя. Наші справи мають тим більшу вартість, чим більшою є
Божа любов, з якою їх виконуємо (св. Франц. Сал.). Бог не зважає на величину
справи, але на силу любові. Дріб'язкові справи, сповнені почуттям великої
любові, мають значно більшу вартість, ніж найважніші, сповнені без особливої
любові до Бога в серці. Маленька жертва убогої вдови мала перед Богом більшу
вартість, ніж усі дари багатих (Мар. 12, 41). Чому? "Любов - це приправа
для добрих справ; чим більше мають у собі тої приправи, тим смачніші для
Бога" (св. Бонав.). Всі справи, зроблені без любові до Бога, не мають
вартості (св. Франц. Сал.). Знання мов, таланти, дар чудес і пророцтв, великі
милостині і умертвіння, - все це не має жодної вартості, якщо не вистачає
любові до Бога - (І. Кор. 13, 1-3). Добрі справи без любові до Бога неначе
лампи без оливи (Мат. 25, 8). Як місяць без сонця втрачає свій блиск, так
умертвіння без Божої любові не має жодної заслуги (св. Берн.). Корабель без
вітрил не може плисти; без любові всі наши справи і вчинки є марними (св.
Золот.). Наше щастя на небі буде тим повніше, чим вищу міру Божої любові
досягнемо у хвилини смерті. "Хто більше любив, той буде більше
прославлений" (св. Франц. Сал.). Св. Августин називає любов "вагою
людини", це значить, що людина стільки вартує перед Богом, скільки має в
серці Божої любові. Вже тут, на землі, дістає більше ласки така людина, котра
любить Бога. Такій людині прощається також більше гріхів. Це зазначив
Спаситель, говорячи до Магдалини: "Прощаються її гріхи численні, бо багато
полюбила. Кому ж мало прощається, той мало любить" (Лус. 7, 47). Чим
більше любимо Бога, тим досконаліше досягаємо пізнання Бога; подібно, як вогонь
світить тим ясніше, чим більше пече (К.Гуго). Хто глибше любить Бога, той
отримує з боку Бога найяскравіші докази Його любові (Мар. Лят.). Якщо маєш у
собі любов до Бога, ти - багатший від тих, хто володіє великим скарбом, але
Бога не любить (Мар. Лят.); тобі ти багатий у Бога (Лук. 12, 21). Хто ж не має
любові до Бога, той - бідний, хоч би був не знати ким (св. Вас). Серед
найбільших Святих буде переважна більшість таких, котрі зовсім не прагнули,
слави від людей і їх визнання (Кол. 2, 3-4).
Божа любов збільшується в нас через роздум над якостями та добродійствам
Бога, через відвертання від тимчасових справ і через часте пробуджування в собі
любові до Бога. Вогонь підтримуємо і збільшуємо, підкидаючи дерево і вугілля;
подібно збільшуємо в собі Божу любов, роздумуючи над Божими правдами (св. Лавр.
І.). Особливо важливими є роздуми про страсті Христові. "Гора Голгофта -
це академія любові" (св. Франц. Сал.). "Навіть на небі смерть
Спасителя буде найсильнішим чинником, котрий запалить небесних духів Божою
любов'ю" (св. Франц. Сал.). Відмова від тимчасових благ також є причиною збільшення
любові. Шматок дерева горить тим краще, чим краще його висушимо; і в наших
серцях розпалюється промінь Божої любові тим сильніше, чим старанніше очищаємо
його від грішних нахилів (Скар.). Як камінь падає з гори на землю, якщо на
дорозі немає перешкод, так і наша душа возноситься якнайшвидше до Бога, якщо
звільнимо її зовсім від кайданів, які приковують її до землі (Родр.). Долаючи
свою зажерливість, ми заслуговуємо більшої Божої любові (св. Авг.). Любов до
Бога ми повинні збуджувати в собі якнайчастіше, бо, як у всьому, так і в Божій
любові досягається досконалості лише через вправу. Св. Франц з Ассізі постійно
повторював слова: "Бог мій і все моє!" Збудження любові - дуже
важлива річ, бо до цього зобов'язує нас заповідь любові до Бога (св. Тома з
Акв.). Хто ж її не збуджує, - не дотримується заповіді любові до Бога.
"Хто протягом місяця не пробудить у собі жодного разу любові до Бога, той
ледве чи не стягне на себе смертного гріха" (св. Альф.). Як Бог є
безмежний, так і любов до Нього не повинна мати меж (св. Лев В.). Любов схожа
до колеса, яке не має кінця (св. Діон. Ар.). - Зростання любові неможливо
відчути зримо; воно полягає в тому, що душа набуває лише більше простоти і
легкості у справах, які свідчать про любов (св. Тома з Акв.).
Божу любов втрачаємо через тяжкий гріх. Божа любов і тяжкий гріх не
можуть бути у парі (Папа Григорій XIII засудив протилежну думку Бая). Якщо
чорні хмари вкриють небо, - сонце перестане світити і гріти; подібно зникає
світло і промінь Божої любові, якщо людина скоїла тяжкий гріх (св. Тому з
Акв.). Тяжкий гріх гасить вогонь Божої любові, як струмінь води гасить
звичайний вогонь. Душа того, хто втратив Божу любов, зовсім відвертається від
Бога, а звертається до створіння. Один лише гріх у силі забрати від нас Божу
любов. Тому говорить св. Павло: "Бо я певний, що ні смерть, ні життя, ні
Анголи, ні князівства, ні теперішнє, ні майбутнє, ні сили, ні висота, ні
глибина, ані інше якесь створіння не зможе нас відлучити від Божої любові, що в
Христі Ісусі, Господі нашім" (Рим. 8, 38-39).
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.