Розрізняємо терпимість речову і
особисту. Правда як така не знає терпимості речової, зате зазнає особистої
терпимості. Математика вчить, що 2x2=4. На щось інше, напр. - що 2x2=5,
математика ніколи не згодиться, тому що це невірно. Отже, математика виключає
речову терпимість. Однак жодна освічена людина не буде переслідувати, зневажати
або бити того, хто скаже, що 2x2=5. Та терпимість щодо людини, котра
помиляється або думає інакше, називається особистою терпимістю. Саме так чинить
Церква; блуду вона не терпить, зате вчить, що треба мати терпимість для особи,
котра помиляється. Науці і справам Ісуса Христа притаманна велика терпимість
щодо тих, хто помиляється. Ісус Христос велить любити ближнього, любити
ворогів, бути терплячим і лагідним і т. д., тобто спонукає людину до терпимості
щодо ближніх, а передусім щодо тих, хто помиляється. Знаємо також, яким
лагідним був завжди Ісус Христос щодо грішників, напр., щодо Магдалини в домі
Симона (Лук. 7), або щодо жінки, котру фарисеї привели до Нього в храм і хотіли
укаменувати (Йоан 8). Саме тоді Спаситель сказав пам'ятні слова: "Хто з
вас без гріха, - нехай перший кидає у неї камінь" (Йоан 8, 7). Суворо
виступав Ісус Христос лише проти злої волі і лицемірства і за це неодноразово
картав фарисеїв (Мат. 23, 27). Христос спеціально вишукував тих, хто
помиляється, і радо розмовляв із ними, як, напр., з самарянкою біля криниці
Якова. Він говорив: "Здорові не потребують лікаря, лише хворі" (Мат.
9, 12).
Переслідування іновірців несумісне ані з
духом Христа, ані з намірами Церкви. Ісус Христос велів Апостолам не
переслідувати іновірців, а приєднувати їх до правди через повчання. Церква
також не переслідує іновірців, а, навпаки, молиться за них під час кожної
Служби Божої. Католицька Церква вчить, що й іновірці можуть досягти спасіння,
якщо живуть чесно, а помиляються через несвідомість. При укладенні мішаних
шлюбів Церква зобов'язує католицьку сторону намагатися довести другу сторону до
пізнання правди через повчання і добрий приклад, а не примусом. Ніколи
католицька Церква не навчала тому, щоб єретиків карати смертю. Якщо б якийсь
католицький вчений оголосив такий принцип, то це приписали би його недоумству.
Якщо колись і були переслідування іновірців, то не Церква, а вони самі були в
цьому винні. Єретики намагались змінити державний лад, виступали проти шлюбу,
власності або влади. Тому їх переслідувала світська влада. Так, напр., в 1415
р. в Констанції спалено на вогнищі єретика Яна Гуса. Однак не єпископи були
причиною цього жорстокого вироку, - вони були проти цього; король сам,
спираючись на державні закони, виніс вирок Гусу як бунтівникові. Доказом того,
що Гус справді був бунтівником, є гуситські війни, які він викликав. Часто
переслідували іновірців також тому, що останні намагалися підступністю і
насильством добитися влади в державі, через що наживали собі багато
заздрісників і ворогів. Отже, іновірців переслідували не так із релігійних, як
швидше з політичних причин; Церква завжди стояла осторонь таких суперечок і не
чує за собою жодної провини. Лише політичні причини, суперечки про владу в
державі довели до страшної різні в ніч св. Варфоломея (24 серпня 1572 р., за
Карла IX), коли за одну ніч у Парижі було замордовано 2000, а в усій Франції
30000 гугенотів. У 1578 р. Рудольф II запровадив у Відні процесії на честь
Пресвятої Євхаристії. Він сам із своїм двором брав участь у процесіях.
Розлютовані цим протестанти напали на процесію, а цісар під охороною солдат
ледве встиг утекти до своєї палати. Результатом цього було те, що він заборонив
відправляти у Відні протестантські богослужіння і вигнав з країни лютеранських
проповідників. А якщо б навіть і правдою було те, що часом невинно
переслідували іновірців, то треба врахувати, що люди завжди залишаються людьми
і злих завжди багато, та що ніхто не витерпів стільки релігійних переслідувань,
як католики.
Релігійні переслідування найбільше
далися взнаки католикам. Хто зрікається правди, той пристрасно виступає проти
неї і проти тих, хто їй служить. Нечиста совість часом перетворює таких людей у
диких звірів. І, навпаки, того, хто служить правді, нелегко вивести з рівноваги
і переконати у протилежному. Тому неважко зрозуміти, чому саме католики
витерпіли і терплять стільки переслідувань заради своєї релігії. Ще аріянські
імператори наполегливо переслідували католиків, котрі не хотіли зректися своєї
релігії; вони карали їх в'язницею або топили. Відомо також, що вже в нові часи
в Англії, Ірландії, Данії, Швеції і Шотландії було введено смертну кару за
проповідування католицькій релігії. Англійський король Генріх VIII засудив на
смерть 20 єпископів і кількасот священиків лише за те, що вони лишилися вірними
католицької релігії. Єретик Кальвін (+1564) у Женеві (Швейцарія) прирік
багатьох католиків на тортури і смерть. Іспанського лікаря Михайла Сервета,
котрий був проїздом у Женеві, Кальвін наказав у 1553 р. палити на малому вогні
за те, що він був іншої думки, ніж Кальвін, щодо науки про Пресвяту Трійцю.
Таких прикладів ми могли б навести тисячі. Отже, зовсім несправедливо
звинувачувати католицьку Церкву у переслідуванні іновірців. Не можна навертати
когось до справжньої релігії силоміць, а лише через повчання, любов до
ближнього та добрий приклад. Нікому не можна чинити проти власної совісті, хоч
би, навіть, голос совісті помилявся; хто робить інакше, той грішить. Тому не можна
залучати когось до Церкви примусом; треба намагатися переконати його в правді.
Немає у Бога вартості те, що робиться примусом. Мусульмани керуються
неправильним принципом у поширенні своєї релігії (вогнем і мечем).
Іновірців треба переконувати з гідністю,
стримано, помірковано, без пристрасті й образливих слів. Витримка якраз і є
знаком і доказом правди. Хто виступає пристрасно, фанатично, той викликає
сумнів. Найбільшого досягається через прояв любові до ближнього, бо любов до
ближнього - це найголовніший принцип, яким керуються і який проповідують учні
Христа. Отже, хто любить іновірців і цю любов проявляє на ділі, той доводить,
що знаходиться недалеко від джерела правди. Якщо ми, християни, повинні любити
ворогів, то повинні ми любити також і іновірців, котрі є нашими братами, хоча
їхня віра помилкова. Папа Пій IX, не роздумуючи, влаштував за свій кошт у
художню академію в Римі одного протестанта, а коли побачив на вулиці зомлілого
єврея, відвіз його у власному повозі додому. Так чинять мужі великого духу і
глибокої віри. Висміювати когось або ображати через його віросповідання є
прикладом поганого виховання. Те саме стосується і тих, котрі примушують
іновірців виконувати якусь релігійну практику проти їх совісті.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.