Святий
Ромуальд був неприємною людиною. Принаймні, є такі свідчення. Бо є й такі, що
кажуть про його безсумнівну святість. Але що святість має до думки оточення? Це
не завжди пов’язано… Він народився 952 року в Равенні, Італія, у князівській
сім’ї Онесті, в молодості став свідком того, як батько вбив родича (час кровної
помсти і «кодексу честі», що поробиш), і запрагнув піти в монастир, відмолювати
цей гріх. Це не було незрозумілим у тодішньому суспільстві, але для родини
стало викликом і спротивом. Ставши монахом в абатстві св.Аполінарія, Ромуальд досить
швидко почувся не на своєму місці: бенедиктинці були для нього надто… несуворі
у своєму монашестві. Стабільне, розмірене, гарантоване життя його не
влаштовувало. Він наполягав на більшій суворості, більших зреченнях, і
закінчилося все тим, що він покинув абатство й подався у пустельницьке життя. У
нього було двоє товаришів, шляхи яких теж розійшлися з життям Ромуальда: Маріні
пішов проповідувати і загинув від рук сарацинів, Градені заснував новий
монастир поблизу Монте Кассіно, а сам Ромуальд повернувся в Равенну. Виходячи з
уже випробуваного зі співбратами способу життя, св.Ромуальд почав засновувати
пустельні (ереми) по Італії, переказуючи новим послідовникам свій принцип
богопосвяченого життя – повне усамітнення і постійну молитву. Новий рух дістав назву
камедулів (або камальдулів, від пустельні в Камальдолі), а жили брати так:
кожен мав окреме помешкання-ерем, разом сходилися тільки для їжі та молитви,
час проводили у читанні Святого Письма, розмовляти заборонялося. Дехто з
монахів узагалі замикався в своїй келії, не виходячи з неї до смерті. Так Захід
відкрив для себе принцип східних лавр. Імператор Оттон ІІІ, до якого дійшли
відомості про дивного монаха-аскета, поставив його настоятелем над абатством у
Переї (Переум) і мав намір через цього ереміта реформувати монаше життя в бік
більшої суворості, але Ромуальдові так і не вдалося привести життя братії у
бажаний вигляд, і зрештою він зрікся настоятельства. Хоч як дивно, монахи за
ним не пішли, зате чимало знатних чоловіків приймали цю вкрай аскетичну
духовність, надавали землю для нових еремів і навіть самі ставали еремітами.
Сформований на практиці стиль життя камедулів знайшов своє відображення в
аскетичних творах Петра Даміані. Розуміння духовності у св.Ромуальда полягало в
тому, що життя для Христа він вважав повністю несумісним із життям у світі.
Поза суворими вимогами і самозреченням, можливими в максимально строгому житті,
світ надає надто багато можливостей і спокус «розслабитися», відвести погляд у
будь-який бік і таким чином втратити Хрест Спасителя з очей. Особисте спасіння
було єдиним шляхом спасіння у сприйнятті св.Ромуальда: якомога далі від світу,
якомога жорсткіше до себе, з максимальними постами, бичуваннями і постійною
молитвою. Навряд чи він сприйняв би сучасне вчення про можливість святості на
будь-якому місці. Але Церква сказала, що одне другого не виключає. То був його
шлях, і він його пройшов. Помер 1027 року. Бог не полишає свою Церкву, і в
кожному часі й на кожному місці, де лиш послаблюється християнське та особливо
монаше життя, Він посилає святих, повертаючи своїх послідовників до життя «за
духом, а не за тілом». В іконографії зображається як монах старшого віку в
білому вбранні камедулів. Інколи біля нього видно драбину, яку він бачив уві
сні: духовні істоти спускаються нею на землю. Його атрибути – череп, розгорнута
книга, ціпок паломника.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.