СВЯТОТАТСТВО - Святотатством
грішить той, хто зі зневагою ставиться до речей, які призначені для Бога.
Здійснив святотатство вавилонський цар Балтазар, наказавши у нетверезому стані
принести до столу святий посуд і користуючись ним (цей посуд було викрадено з
єрусалимського храму, а призначений він був для вшанування правдивого Бога)
(Дан. 5). Святотатствує також той, хто недостойно приймає Св. Тайни, хто грабує
церковне майно, краде в церкві і т.п.
БОГОХУЛЬСТВО -
Богохульством грішить той, хто зневажає Бога, Його Святих або речі, призначені
для вшанування Бога (св. Тома з Акв.). Богохульством грішить той, хто говорить
про Бога з презирством, а також той, хто річ, властиву Богу, приписує якійсь
істоті (св. Бонав.). Так згрішили ті, котрі слухали розмови Ірода Аґріпи і
говорили" "Це голос Бога, не людини" (Діян. Ап. 12, 22). Частими
були випадки богохульства серед євреїв; тому нарікає Бог вустами пророка Ісайї:
"... безнастанно, щоденно скверниться моє ім'я" (Іс. 52, 5).
Богохульствує також той, хто висміює Святих. Хваліть Господа в святих Його (Пс.
150, 1). Саме тому і зневаження Святих є зневаженням Бога (св. Тома з Акв.).
Богохульство - один з найтяжчих гріхів.
Це гріх, притаманний лише дияволам і осудженим (св. Тома з Акв.). Як Св. Дух
промовляє вустами добрих, так диявол - вустами богохульників (св. Бернардин). -
Богохульник гірший від пса, бо пес не кусає свого пана, від котрого зазнав
багато добра, хоча пан навіть б'є його. Богохульник безчестить язиком Бога, від
котрого отримав стільки благ; і не зважає на те, що Бог, навіщаючи його, прагне
для нього лише добра (св. Берн.). - В порівнянні з богохульством всі інші гріхи
здаються дрібними (св. Єр.). Богохульствуючи, грішимо власне проти самого Бога,
а не проти Його подоби. "Богохульник відкрив свої вуста проти Всевишнього"
(св. Єр.). Богохульство - це найбільша образа маєстату, бо зневажає Царя царів.
Всі інші гріхи беруть свій початок або в людському безсиллі, або в
несвідомості; але богохульство походить із злоби серця (св. Берн.). У євреїв за
богохульство карали смертю (св. Тома з Акв.). Богохульство - це смертний гріх.
Бог тяжко карає богохульство ще тут, на
землі, а після смерті чекає богохульника вічний осуд. "... з Богом
жартувати не можна" (Гал. 6, 7). Асирійський цар Сеннахериб ганьбив Бога,
коли боровся проти ізраїльтян, тому і втратив біля 200 000 солдат, а,
повернувшись додому, загинув від рук власних синів, які замордували його у
храмі. Один ізраїльтянин ганьбив Бога у пустелі. Мойсей наказав його ув'язнити
і спитав Господа, що повинен з ним вчинити. Бог сказав, що увесь народ повинен
його укаменувати (Левіт 24, 14).
Ісус Христос говорить, що хто зневажає
ближнього, той заслуговує пекельного вогню (Мат. 5, 22); чого ж заслуговує той,
хто зневажає свого Бога?! Хто зневажає свого батька і матір, той заслуговує
смерті (Вихід 21, 17). Таким був закон Старого Завіту в ті часи, коли люди ще
не пізнали Бога так досконало, як сьогодні. Які ж страждання чекають на того,
хто досконало володіє знаннями про Бога, і зневажає не батька і матір, а самого
Бога і Господа! (св. Золот.). Всі будуть засуджені, хто Тебе зневажав би (Тов.
31, 16). - В багатьох країнах суд карає за богохульство в'язницею. Французький
король св. Людвик IX оголосив у своїй країні закон, згідно з яким кожному
богохульнику слід припікати вуста розпеченим залізом. Перший раз цей закон був
застосований щодо одного багатого міщанина з Парижа. Це призвело до прекрасних
наслідків - ніхто більше не насмілювався богохульствувати.
СВЯТОКУПСТВО - Святокупством
або симонією грішить той, хто продає духовні речі за гроші. Слово
"симонія" походить від імені Симона-чародія, котрий, знаючи, що
Апостоли уділяють Св. Духа, покладаючи руки на голови вірних, пожертвував їм
(Апостолам) велику суму грошей, промовляючи; "Дайте й мені таку владу, щоб
той, на кого я покладу руки, прийняв Святого Духа" (Діян. Ап. 8, 19). В
середні віки симонією грішили досить часто. Увійшло у звичай віддавати приходи
і єпископства тим, хто дорожче за них заплатить. Проти цього виступив папа
Григорій VII. Святокупством грішить той, хто жертвує гроші священикові за
розгрішення, хто продає мощі або бере більшу суму за посвячені хрести, ніж за
звичайні. Хто грішить святокупством, на того чекає прокляття (Пій IX, 12 жовтня
1869).
Саме таких людей стосуються слова св. Петра:
"Срібло твоє нехай з тобою буде на погибель, бо ти за гроші думав придбати
дар Божий..." (Діян. Ап. 8, 20). Той, хто хоче купити Св. Духа, втрачає
Його (св. Петро Дам.). Однак не вважаємо симонією те, що ми даємо гроші на
Службу Божу, тому що це наче милостиня, яку даємо іншому з проханням про
молитву. Сплата треб за виконання священицьких дійств також не є симонією, бо
це не є плата суто за літургічні дії, а внесок за працю на утримання священика.
Якщо би це була симонія, то св. Павло не написав би: "...ті, які коло
святого працюють, їдять із святого, і ті, які служать жертовникові, мають
частку з жертовника... Так само й Господь звелів тим, що проповідують
Євангелію, з Євангелії жити" (І Кор. 9, 13-14).
Щоб перепросити Господа Бога за
богохульство і за неповагу, потрібно вшановувати св. Обличчя Ісуса. Відомо, що
коли Спаситель ніс хрест на Голгофу, Вероніка стерла хусткою піт із Його
обличчя, і на тій хустці залишився Його образ. Хворий римський імператор Тиверій
наказав привезти ту хустку до Риму і одужав (Кат. Еммеріх.). Вероніка вручила
хустку св. Климентієві, котрий допомагав св. Петру, і котрий пізніше став
Папою. Так потрапила та хустка до церкви св. Петра, де зберігається по
сьогоднішній день (На Різдво Христове у 1849 р. її було виставлено для огляду,
і сталося чудо - протягом трьох годин хустка сяяла надзвичайним блиском). На
хустці і сьогодні можна чітко розпізнати риси обличчя Спасителя. Нещодавно були
зроблені відбитки з хустки Вероніки (раніше не дозволяли цього робити Папи) і
їм також почали віддавати шану. Чи подобається Господу Богу таке вшанування,
бачимо на прикладах чудес. В іспанському місті Аліканте під час посухи 1849 р.
учасники багатолюдної процесії несли образ, на якому було відбито Святе Обличчя.
Раптом всі побачили, як з правого ока образу скотилася сльоза, чистіша від
кришталю, а під час проповіді, яка відбулася пізніше, побачили на хмарах два
чудесні образи св. Обличчя, і відразу після цього випав дощ. У Франції, в Турі,
з 1861 р. знаходився образ Обличчя Ісуса Христа, перед котрим відбулося багато
чудесних зцілень. З ініціативи побожного Діпонта (+1876) тут виникло Братство
св. Обличчя Ісуса Христа, метою якого було перепрошувати Бога за гріхи
богохульства. Це Братство Лев XIII 9 вересня 1885 р. підніс до рангу
Архібратства, якому підпорядковані всі інші подібні Братства. Наскільки приємне
Господу Богу таке богослужіння, можемо дізнатися із слів Ісуса Христа, сказаних
до св. Гертруди: "Шанувальники образу Мого Обличчя будуть осяяні блиском Мого
Божества до самого дна душі". А до сестри від св. Петра у 1845 р.
Спаситель говорить: "Чим більше будете намагатися відновити Моє Обличчя,
осквернене богохульниками, тим краще відновлю ваше обличчя, заплямлене гріхом,
щоб стало гарним, як під час Хрещення".
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.