Thursday, October 2, 2014

ДЕСЯТЬ ЗАПОВІДЕЙ ДЛЯ ВИХОВАТЕЛЯ.

Служи охоче і з радістю, якщо бажаєш наказувати

 Чи доречно наказувати дітям, чи це застаріле поняття? Якщо індивідуальність дитини має не просто право на існування, а ще й потребує особливого піклування, тоді чи не в тому полягає основне завдання вихователя, щоби створити таке середовище, де дитина могла б себе цілковито відкрити? Чи повинні ми її обмежувати вимогами і заборонами? Чи дозволено йти проти її волі? Багато людей ставлять такі питання і ми хочемо на них відповісти.
     Зрозуміло одне: без покори спільність між людьми може проіснувати не дуже довго. Будь-яка сім'я розпадеться, коли в ній не всі з готовністю виконують доручені обов'язки і підкоряються, іншими словами є послушними. Будь-яка форма державного управління розпадеться, якщо не буде слухняності. Жодна робота не буде виконана, якщо всі відкажуться служити. Таким чином ідуть справи у суспільному житті. Жоден учитель не дасть знання учневі, котрий не підкоряється його вимогам. Ніхто не залишиться на робочому місці, якщо люди не будуть виконувати свої службові і посадові обов'язки. Ми можемо дивитися на світ, як нам захочеться, однак без послуху ми не можемо обійтися. 
     Отже, ми хочемо прищепити нашим дітям послух. Він повинен стати для них життєво важливою звичкою, як і багато інших, які формують у дітей моральне сприйняття світу, братню любов, релігійні переконання. Наші діти повинні слухатись з бажанням і радістю, тому що вони дійсно цього хочуть, а не похмуро і з відразою, тільки тому, що вони зобов'язані бути послушними. Не випадково ми вже говорили про звичку до порядку, про справедливість і увагу до особистості вихованців. Без цих основних принципів, котрими повинен керуватися вихователь, радісне, добровільне підкорення просто неможливе. Той факт, що ми вводимо дітей в упорядковану сімейну спільноту і робимо їх її частиною, є першим уроком підпорядкування без слів, але справді повним вражень для маленького жителя Землі. Вони розуміють це швидко і непомильно. Ця постійна звичка до необхідного, природнього і надприроднього добра є найкращою школою послуху для дитини. Тверда, одностайна настанова надзвичайно необхідна. Недопустимо, щоб батько забороняв те, що дозволяє мама, або навпаки. І не можна допускати, щоби сьогодні дозволялось те, що завтра буде заборонено. Строгий порядок регулює раз і назавжди, що можна, а що ні, і це поширюється на кожного члена сім'ї. Якщо мати і батько самі з радістю і бажанням дотримуються святого порядку своєї сімейної спільноти, в якій вони самостійно і усвідомлено приймають необхідні обмеження власної свободи, без довгих суперечок і скарг, діти також ростуть в подібній атмосфері послуху. Чи хто-небудь засумнівається в тому, що в душі дитини залишаться зовсім інші враження, коли батько, наприклад, скаже: "Ходімо, дитино, нам потрібно вчасно повернутися з прогулянки додому, щоб мама нас довго не чекала з вечерею", ніж коли буде буркотіти: "Пора рухатися, бо мама буде сваритися". Сім'ї підходить приказка: "Тон народжує музику". Жаль, що про це часто забувають. 
     Багато батьків, не зважаючи на всі свої зусилля заставити дітей бути послушними не можуть добитися успіху, тому що в них немає порядку у всьому способі життя, а вимоги і заборони, відірвані від всеобіймаючого сімейного порядку, видаються установленими лише для дітей, або тому, що вони самі собі протирічать, або що немає виразної, завжди діючої вказівки, часто також тому, що вони забагато наказують чи забороняють. Часто батьки плетуть навколо дітей колючий дріт із "тобі не можна" і "ти повинен". На кожному кроці дітей переслідують вказівки батьків. Це не приведе до добра. Нам необхідно вчитися поважати особу дитини. Ми повинні обмежити наші вимоги і заборони до необхідного рівня і не повинні намагатись виправити наших дітей наказами. Нам потрібно старатися втілити перед їх очима добро, як заповітну ціль, як визначний поступок, будити в них захоплення добром. Необхідно, щоб діти могли самостійно виражати своє волевиявлення. Наприклад, відвідування недільної св. Літургії в християнських родинах обов'язкове для всіх. До цього нікого не потрібно просити. А відвідування св. Літургії в будні дні є тим добром, до якого ми прямуємо, навчаємо, бажаємо розбудити своїм прикладом. Тут не потрібне ніяке силування. Або вимога заховувати піст у п'ятницю - закон. Це стосується і дитини. Однак відмова від солодощів чи які-небудь інші маленькі самостійні переборення під час посту не повинні нав'язуватися батьками, а повинні бути самостійним рішенням, яке потрібно періодично, приязним способом заохочувати і підтримувати. 
      Коли ми розуміємо ці відмінності і вимагаємо та формуємо лише необхідне, тоді ми не зломимо волі дитини, ми лише будемо допомагати їй зміцнювати силу волі, а також вчити добра. Ми відівчимо дітей від впертості, котра згідно зі старою приказкою є силою нерозуму. Тоді не важко пояснити дітям, які підросли, основи вимог і заборон. Те, що в дітей є простою звичкою, повинно з роками, з їх здібностями, стати свобідно вибраним вчинком. Наші дорослі діти повинні підкорятися, тому що вони бачать і розуміють причину, моральне добро такої поведінки. Особливо для цього необхідний приклад батьків. Чи наші діти повинні на прикладі нашої поведінки вчитися і розуміти наскільки згубні наслідки нерозважного способу життя? Там, де є взаємна підтримка є і повага. Там, де є взаємне ушанування, не важко дається служіння, легко дається послух, не порушується прекрасна гармонія.            

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.