Кожна людина, яка живе
на цій долині сліз, проходить через певні випробування, хрести, страждання.
Часто Господь Бог посилає нам ці різні випробування, які загартовують нашу
психофізичну витривалість, а також зміцнюють фундамент нашої віри. З Життя
Святих ми бачимо дієву силу Божої благодаті, коли щоденні труднощі й хрести
сприяють нашому процесові дозрівання в Божій любові, загартовують наш характер,
стійкість і витривалість у святій вірі, ми стаємо ближчими Господа Бога, Він
стає нашим провідником і добрим пастирем. Людське життя на землі вимірюється
часом. Мама має визначений час на виношування дитини під своїм серцем. Людина
народжується в часі. У певних відтинках часу проминають дитинство, юність,
молодість, середній вік і старість. Для порівняння можна взяти річку з її двома
берегами. Один берег - це день народження, другий - день смерті. Русло річки
неоднакове - в одному місці воно ширше, в іншому вужче. Так само й людські
роки в кожної людини різні. Хоч наше життя на цій долині сліз нетривке і
мінливе, крихке й швидкоплинне, але наша віра нас потішає, що ми переживемо
нашу смерть. Смерть має кінець, життя душі триває вічно. Дитинство й молодість
- час, даний нам від Бога для того, щоб ми поступово пізнавали цей світ і його
красу, ставали справжніми людьми, пізнавали свої можливості, своє покликання в
цьому житті. Господь нас не покинув у цій справі пізнання - Він дав нам наших
батьків, учителів, священиків, вихователів, професорів, які ведуть нас цією
дорогою життя. У світі, де минає наше життя, слово "старість"
асоціюється в людей здебільшого з негативом. Багато з них не сприймає свого
віку реально і навіть ображається, коли хтось нагадає їм про їхню старість. Це
слово їх пригнічує, лякає, вони вважають, що такий вік для людини - це поріг
смерті. Таке розуміння старості абсолютно хибне. Старість не позбавлена своїх
цінностей. Св. Єронім зауважує: "Старість помножує мудрість і служить
дозрілими порадами". Старість - це час особливої мудрості, яку завжди
приносять із собою роки досвіду, адже час є найкращим учителем.
На горі Синай Господь
Бог дав людям заповідь: "Шануй батька твого й матір твою, як заповідав
тобі Господь, Бог твій, щоб довго тобі жити й бути щасливим на землі"
(Втор. 5, 16). В іншому місці Слова Божого читаємо: "Слухай батька, що
породив тебе; не зневажай матері, коли вона старенька". (Прип. 23, 22).
Часто старість людини порівнюють із сивиною на голові: "Боже! Ти вчив мене
вже змалку, і досі я оповідаю про діла Твої чудесні. Аж до самої старости й
сивини - не покидай мене, о Боже, поки не оповім про Твоє рамено цьому роду,
усім, що прийдуть, - про Твою потугу і про Твою справедливість, Боже, що сягає
аж до неба. Ти учинив діла великі: Боже, хто рівний Тобі?" (Пс. 71,
17-19). Людина, яка прожила певний вік, має давати свідчення особливої Божої
благодаті, яку Всевишній уділяє тим, що уповають на Нього. Свідчення віри - це
найцінніший дар, про який мають розповідати своїм дітям, онукам і правнукам
люди, котрі дожили до старості. Ніколи не потрібно стидатися сивого волосся на
голові, у цій справі Божа мудрість навчає: "Сиве волосся - вінок честі:
його знаходять на праведній дорозі... Слава молодих - їхня сила; старих окраса
- їхній сивий волос" (Прип.16,31;20,21). Святий Апостол Павло у листі до
Тимотея пише: "Зо старшим суворо не поводься, а радше умовляй його, як
батька; молодших, як братів; старших жінок, як матерів, а молодих, немов
сестер, з усякою чистотою" (І Тм. 5, 1-2). Люди похилого віку мають давати
взірцевий приклад поведінки для своїх дітей і онуків, а також для усієї
християнської спільноти: "Ти ж говори, що личить здоровому вченню: Старі
щоб були тверезі, поважні, помірковані, здорові у вірі, любові, терпеливості.
Старі жінки так само нехай поводяться, як освяченим личить: щоб не були
злоріки, ані віддані пияцтву, щоб добра навчали, щоб молодих навчали любити
своїх чоловіків та дітей кохати, щоб були стримані, чисті, хазяйновиті, добрі,
підвладні власним чоловікам, - щоб слово Боже не ганьбилося" (Тит.1,1-5).
Людина похилого віку має своїм праведним життям давати добрий християнський
приклад насамперед тим, з якими проживає, а також і всім, кого зустрічає на
своєму земному шляху. На превеликий жаль, чимало людей старшого віку своїми
вчинками й діями служать для згіршення й падіння молодого покоління, у той час
як на схилі свого життя потрібно переосмислити всі свої вчинки і дії,
перепросити Господа Бога за негідні й недостойні наші помисли і діла, бути
прикладом молитви й покути, зберігання Заповідей Божих. Потрібно ретельно
відвідувати Богослужіння, молитися вранці і ввечері, щоб дати добрий приклад до
наслідування молодому поколінню. На жаль, частина людей похилого віку дають
приклад не до наслідування, а до падіння: замість іти в неділю до храму на
Богослужіння вони поспішають на ринок торгувати, замість того, щоб дотримуватися
Святого Посту, влаштовують танці й забави на Новий Рік, День Незалежності,
відзначають різного роду ювілеї в заборонені часи. Замість того, щоб помолитися
за свою родину, за навернення грішників на дорогу покаяння й покути, вони
годинами будуть оглядати серіали, грати в карти, доміно, вести безглузді й
безплідні розмови, але не візьмуть до рук вервицю й не будуть просити
Богородицю о потрібні ласки для сім'ї. Замість того, щоб тішитися народженням
дітей і онуків, вони будуть з агресією наказувати робити аборти своїм донькам і
невісткам; замість того, щоб навчати праведного родинного життя, покори й
послуху, взаємної любові в родині, вони будуть намовляти на розлучення,
розбиття християнської родини. Замість того, щоб дати добрий приклад
тверезості, що можна радіти й гарно провести час без вживання алкоголю, вони
самі будуть напиватися, ще й заохочувати молоде покоління до зловживання ним і
висміювати тих, які ведуть тверезий спосіб життя. Замість того, щоб дбати про
чистоту рідної мови, про те, щоб їхні висловлювання були чистими, поважними,
виваженими й культурними, вони будуть послуговуватися нецензурним лексиконом,
не цуратимуться прокльонів, матюків, вульгарних жартів, даючи згіршення
молодому поколінню.
Листопадові дні мають
бути нам нагадуванням про те, що чекає на кожного з нас. А саме: останні чотири
речі - смерть, суд, небо або пекло. Всі без винятку мають перейти через ці
речі. Бідний і багатий, простий робітник, селянин і могутній цього світу. Всі,
які жили до нас на цій долині сліз, перейшли через ворота смерті, і всіх нас
чекає цей перехід. Ніхто з тих, які жили на землі, як і ми живемо сьогодні,
нічого, крім сумної труни, не взяв з собою на той світ. Все, що нібито було
його приватною власністю, довелося залишити, й воно перейшло в інші руки. Так
само ніхто з нас з собою нічого не візьме з того, про що так дбав усе своє
життя. Тому віруюча людина має тверезо й реально оцінювати свої людські сили,
можливості і здібності, своє прожите життя й готуватися до іспиту набагато
старанніше й сумлінніше, ніж той найкращий учень, який закінчив школу з золотою
медаллю й готується до вступу у вищий навчальний заклад. Твій іспит життя буде
приймати комісія, яка складається не з людей, а з самого Господа Бога і
Ангела-Хоронителя. Тому час старості - це не бездіяльний період у житті людини,
як багато хто думає, це час наполегливої праці, переосмислення своїх вчинків і
дій, молитва за прощення гріхів, за родину, за померлих, за навернення і
особливо за щасливу годину відходу з цієї долини сліз до вічності. Молитися о
ласку щасливої години смерті все життя - це найблаго- родніша справа для
віруючого християнина. Малитися до Матері Божої три "Богородице Діво"
о щасливий перехід з земного до вічного - це найбільша радість душі, яка
довіряє і віддає своє життя в руки найкращої Матері. Відомо багато прикладів
допомоги Матері Божої в годину смерті. Вірних, які за життя любили Пречисту
Діву Марію, молилися до Неї, практикували ту чи іншу набожність до Богородиці,
Мати Божа ніколи не опускала в годину їхнього конання. Священики, як ніхто з
людей, мають у своїй пам 'яті багато таких прикладів опіки Матері Божої в
годину смерті.
На саме Успення
Богородиці у вічність відійшла дитяча лікарка Лідія Белюх. Людина, яка пройшла
нелегку життєву дорогу. Родина її походить з Лемківщини. Життя сім'ї було пов
'язане з Греко-Католицькою Церквою: батько дякував. Брат пішов в УПА, за що був
немилосердно покараний совєтами, зазнавши пекла комуністичного "раю".
Родину, як і багатьох лемків, чекало виселення, поневіряння, голод і холод.
Боже Провидіння чувало над цією сім'єю. Дівчина закінчила медичний інститут,
здобула фах дитячого лікаря. Коли постала незалежна Україна й розпочалося
відродження Греко-КатолицькоїЦеркви, Лідія включилася в активне духовне життя.
Працюючи дитячою лікаркою в школі № 38 на Кам 'янці, сприяла тому, щоб священик
мав можливість для духовного спілкування з шкільною дітворою. На той час ще не
було уроків християнської етики, не було вчителів, присутність священика в
школі для багатьох вчителів і дітей була великою несподіванкою й новинкою, не
всі, зрештою, це сприймали, були й такі, що крутили носами, виявляючи своє
невдоволення. На них не звертали уваги: такі зустрічі відбувалися в школі,
деколи збирали по 2-3 класи разом, і провадилася звичайна елементарна катехиза.
Лікарка Белюх була надзвичайно щаслива, коли приходив священик, й з іншими
вчителями - прихильниками повернення релігії до школи - старалися, щоб такі
зустрічі відбувалися якнайчастіше.
Тому стараймося не
тільки просити, благати в Господа Бога о різні потреби земного життя, пам
'ятаймо, що кожна людина, яка живе на землі, має відійти у Вічність. Якою буде
наша смерть - залежить також від нашої молитви. Тому часто взиваймо теж
допомоги в святого Йосифа, який мав велику ласку закінчити свою земну мандрівку
в присутності Ісуса Христа і Пречистої Діви Марії, щоб він, як патрон щасливої
години смерті, випросив у Господа Бога щасливого відходу з цієї долини сліз до
Царства Божого.
Святі
Отці Церкви так навчають нас про смерть.
Святий Василій
Великий: "Після смерті ти перейдеш до вічного життя, від приниження в
людей - до Божої слави; від горя цього світу, від кар - до вічної радості з
ангелами в небі. Земля тебе не прийняла за громадянина - небо тебе прийме. Світ
тебе переслідував, а ангели понесуть і представлять Христові". "Небо
- це країна живих, де немає сну - образу смерті; де нема ні їжі, ні пиття -
підпори нашої немочі; де нема недуги, болів, ліків, судів, торгівлі, ремесла,
грошей - початку лиха; оправдання воєн - цього кореня ненависті; але є країна
живих, що не вмерла через гріх, а живуть справжнім життям у Христі Ісусі, Якому
слава і сила навіки".
Святий Йоан Золотоустий: "Бог не чинить насилля
і не вдається до примусу. Бо хто ж, закликаючи до почестей, вінків, бенкетів і
торжеств, стане тягти когось проти волі? Ніхто, бо це не властиве тому, хто
завдає насилля. У пекло Господь посилає проти власної волі, а до Царства
закликає добровільно. Самі блага не були б бажаними, якщо б вони за своєю
природою не були такими, щоб ми до них прямували добровільно, розуміючи їхнє
велике достоїнство". "Візьмімо до уваги слова Святих людей і
стараймося жити так, щоб після нашої земної мандрівки ми могли осягнути Боже
Царство".
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.