Щойно
первосвященики та книжники розійшлися кожен до свого дому (Йн 7, 53), як
уже на ранок їх знову громадить спільне прагнення впіймати Ісуса на слові: Це
вони говорили, випробовуючи Його, щоб мати підставу звинуватити Його. Якби
Ісус, відповідно до свого милосердя, дозволив відпустити жінку-перелюбницю, Він
перекреслив би закон Мойсея, що передбачав покарання смертю для перелюбників: Коли
спіймають чоловіка, що сходиться з заміжньою, ― обидвом смерть: чоловікові,
що сходиться з жінкою, а й жінці. Отак викорінюватимеш зло з Ізраїлю (Втор
22, 22). З іншого боку, якби Ісус наказав її каменувати, Він
переступив би римський закон, адже покарання смертю від шостого року н. е.
було застережене в Палестині для римської влади. Юдеї застосовують слово Боже (Втор 22, 22‑24)
проти Ісуса, але й самі порушують закон, бо привели одну тільки жінку, а судити
треба було обох: і перелюбника, і перелюбницю (пор. Лев 20, 10).
Однак Ісус не дає себе втягнути в дискусію на тему конкретного застосування
Закону. Ісус поводиться вільно, невимушено, незалежно. Господь пише… Ісус
постає перед нами, як автор Писання. Що саме він пише? Невідомо. Можливо це
були слова з Єр 17, 13-14:
«Надіє Ізраїлю, о Господи! Всі, що Тебе покинули, осоромляться.
Всі, що від Тебе відступають, будуть викорінені з цього краю, (Септуагінта,
грецький переклад Старого Завіту, подає дослівно: на землі будуть списані), бо вони покинули ДЖЕРЕЛО ВОДИ ЖИВОЇ -
Господа».
Жива вода ―
це мотив з попереднього сьомого розділу в. 38: Хто вірує в Мене, як
Писання каже, то ріки води живої з нутра його потечуть! Без Господа, без
того, що каже Писання, ми, справді, наче мертва суха земля. А далі слідує
прохання, яке має стати особистим проханням кожного: «Вилікуй мене, о Господи, щоб я
одужав, спаси мене, щоб я врятувався, бо ТИ - моя надія!»
Писання, або
креслення по землі пальцем, алегорично означає ходіння по пустелі. Це особливе
місце й час в історії ізраїльського народу, коли всі ті, що вийшли з
Єгипту, согрішили і не могли ввійти в Обіцяну землю. Той бунт ледь не
закінчився каменуванням Ісуса Навина, Калева та, можливо, навіть самого Мойсея
з Аароном, аби настановити нового вождя для повернення у Єгипет (пор. Чис 14, 1‑10).
Лише молитва Мойсея рятує весь народ перед справедливим Божим гнівом, коли він
почав закликати до Божого милосердя: Господь повільний до гніву й багатий
милосердям, прощає гріх і переступ, хоч і не залишає нічого безкарно, а карає
гріх батьків на дітях до третього й четвертого покоління. Прости ж гріх люду
цього з великого милосердя твого, так, як зносив єси люд цей від Єгипту аж
досі! (Чис 14, 18‑19).
Ось чому Ісус запитує: Хто з вас без гріха?
Нехай перший кине в неї камінь! Сам Ісус, єдиний безгрішний, не кинув
каменя, подібно як Мойсей, що не прагнув знищення збунтованих проти Господа.
Коли всі розійшлися, залишилася лише жінка і написи Ісуса на піску, на земному
порохові святині. Всі відійшли, а залишилася людська злиденність і Боже
милосердя: Іди й відтепер більше не гріши. Заклик «іди» - це заклик
до віри; «не гріши» - це надання сили. Ісус не вимагає нічого, не давши
спочатку до того сили. Милосердя й прощення Ісуса зовсім не применшують
важкості гріха. Тут Він себе являє як агнець, що бере гріх світу, гріх
перелюбства, і нікого не судить: Вилікуй мене, о Господи, щоб я
одужав, спаси мене, щоб я врятувався, бо ТИ - моя
надія!
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.