Wednesday, April 5, 2017

Земний порох святині

Щойно первосвященики та книжники розійшлися кожен до свого дому (Йн 7, 53), як уже на ранок їх знову громадить спільне прагнення впіймати Ісуса на слові: Це вони говорили, випробовуючи Його, щоб мати підставу звинуватити Його. Якби Ісус, відповідно до свого милосердя, дозволив відпустити жінку-перелюбницю, Він перекреслив би закон Мойсея, що передбачав покарання смертю для перелюбників: Коли спіймають чоловіка, що сходиться з заміжньою,  обидвом смерть: чоловікові, що сходиться з жінкою, а й жінці. Отак викорінюватимеш зло з Ізраїлю (Втор 22, 22). З іншого боку, якби Ісус наказав її каменувати, Він переступив би римський закон, адже покарання смертю від шостого року н. е. було застережене в Палестині для римської влади.  Юдеї застосовують слово Боже (Втор 22, 22‑24) проти Ісуса, але й самі порушують закон, бо привели одну тільки жінку, а судити треба було обох: і перелюбника, і перелюбницю (пор. Лев 20, 10). Однак Ісус не дає себе втягнути в дискусію на тему конкретного застосування Закону. Ісус поводиться вільно, невимушено, незалежно. Господь пише… Ісус постає перед нами, як автор Писання. Що саме він пише? Невідомо. Можливо це були слова з Єр 17, 13-14:
«Надіє Ізраїлю, о Господи! Всі, що Тебе покинули, осоромляться. Всі, що від Тебе відступають, будуть викорінені з цього краю,  (Септуагінта, грецький переклад Старого Завіту, подає дослівно: на землі будуть списані),  бо вони покинули ДЖЕРЕЛО ВОДИ ЖИВОЇ - Господа».
Жива вода ― це мотив з попереднього сьомого розділу в. 38: Хто вірує в Мене, як Писання каже, то ріки води живої з нутра його потечуть! Без Господа, без того, що каже Писання, ми, справді, наче мертва суха земля. А далі слідує прохання, яке має стати особистим проханням кожного:                         «Вилікуй мене, о Господи, щоб я одужав, спаси мене, щоб я врятувався, бо ТИ - моя надія
Писання, або креслення по землі пальцем, алегорично означає ходіння по пустелі. Це особливе місце й час в історії ізраїльського народу, коли всі ті, що вийшли з Єгипту, согрішили і не могли ввійти в Обіцяну землю. Той бунт ледь не закінчився каменуванням Ісуса Навина, Калева та, можливо, навіть самого Мойсея з Аароном, аби настановити нового вождя для повернення у Єгипет (пор. Чис 14, 1‑10). Лише молитва Мойсея рятує весь народ перед справедливим Божим гнівом, коли він почав закликати до Божого милосердя: Господь повільний до гніву й багатий милосердям, прощає гріх і переступ, хоч і не залишає нічого безкарно, а карає гріх батьків на дітях до третього й четвертого покоління. Прости ж гріх люду цього з великого милосердя твого, так, як зносив єси люд цей від Єгипту аж досі! (Чис 14, 18‑19).
Ось чому Ісус запитує: Хто з вас без гріха? Нехай перший кине в неї камінь! Сам Ісус, єдиний безгрішний, не кинув каменя, подібно як Мойсей, що не прагнув знищення збунтованих проти Господа. Коли всі розійшлися, залишилася лише жінка і написи Ісуса на піску, на земному порохові святині. Всі відійшли, а залишилася людська злиденність і Боже милосердя: Іди й відтепер більше не гріши. Заклик «іди» - це заклик до віри; «не гріши» - це надання сили. Ісус не вимагає нічого, не давши спочатку до того сили. Милосердя й прощення Ісуса зовсім не применшують важкості гріха. Тут Він себе являє як агнець, що бере гріх світу, гріх перелюбства, і нікого не судить: Вилікуй мене, о Господи, щоб я одужав, спаси мене, щоб я врятувався, бо ТИ - моя надія!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.