Завданням
людини є пізнати стежку, правильно по ній іти і освятитися згідно з Божою
волею, передусім через досконале виконання своїх обов'язків. Досконалість є
доступною для всіх, тому слушно можна її прирівняти до сонця, яке освічує
високі гори і низькі долини. Такими досконалими можуть стати не тільки монаші
душі, але і світські-багаті і бідні, вчені і прості. Назовні вона виступає у
подвійній формі: 1.життя контемплятивне, віддане насамперед молитві; 2. життя
чинне, в якому контемпляція лучиться із зовнішніми чинниками, які бачимо в
деяких монаших Згромадженнях, а також у священиків і світських осіб. Однак,
коли досконалість пристосовується до кожного стану, віку і покликання, а навіть
духовного успособлення і темпераменту, щодо істоти вона є одна, і її предметом
є любов, але не у всіх вона має ту саму форму. Щодо проявів: іншою повинна бути
в монаха, іншою у священика, також відрізняється досконалість світської особи,
дівчини і жінки-матері, іншою є досконалість багатого і убогого.
Господь Бог прагне всі душі злучити з Собою,
але люблячи гармонію в різноманітності, чинить зі Своєї Церкви немовби город,
повний різних кольорових квітів. Також Господь Бог різним душам визначає різні
стежки на одній великій дорозі до неба. Завданням людини є пізнати цю стежку,
правильно по ній іти і освятитися згідно з Божою волею, передусім через
досконале виконання своїх обов'язків. Хто чинив би по-іншому, потрапив би в
знеохочення і відхилявся б від призначеної цілі. Коли б монах замість жити в
самозосередженості, втручався до справ світу, або коли б пастир душ замість
того, щоб працювати над їх освяченням, віддавався б із запалом до наук, коли б
мама в родині замість того, щоб займатися вихованням дитини, посвячувалася лише
молитві, коли б служниця замість того, щоб сповняти свої обов'язки, бігала по
церквах - це не було би досконалістю, тому що не було би згідне з Божою волею.
З цього випливає наука, що кожен повинен застосовувати духовне життя до свого
стану і покликання. На жаль, не всі так чинять, тому зустрічаємо не раз в осіб,
ніби побожних, різні вади і дивацтва, а саме - невільничі прив'язання до певних
форм і практик, а часом навіть і впертість, заскорузлість, тісноту духа,
самолюбство і блуд. Такі аномалії завдають душам великої шкоди і забирають
славу побожності серед світських людей, які є поблажливими до себе, а
строгішими до тих, які відрізняються від них способом життя. Тому нехай всі
стережуться подібних аномалій. Чи ти не підлягаєш таким дивацтвам?
Чи не є життя досконале занадто трудне? Коли
ізраїльтяни прибули до границь Обіцяної Землі, вони вислали наперед шпигунів,
щоб оглянути незнайому країну. Ті за короткий час повернулися, і стали голосити
перестрашеному жидівському народові, що край, до якого вони прийшли, пожирає
своїх мешканців. Ці неправдиві слова так налякали жидів, що вони знову хотіли
повернутися до Єгипту. Подібно і тепер багато душ уявляє собі країну
досконалості повною небезпек і труднощів, так що стривожені не хочуть вийти з
Єгипту світу. Справді, християнське життя, а тим більше досконале, не є легким,
бо це є життя Хреста, життя постійної боротьби з собою, життя відречення від
власної волі, переміненім себе в Ісуса Христа, що не діється без праці і
терпіння. Не можна також заперечити, що побожне життя наражається серед цього
світу на різні перешкоди, часом наявні переслідування. В ньому також не бракує
Божих випробувань, але з другого боку не є воно дуже тяжке, бо ласка Христова
несе і змінює душу. Приклад Христа і святих кріпить і запалює її, нагорода
тішить, і оживляє опіка Пречистої Діви, і допомога Святої Церкви підтримує в
духовній праці, так, що пізніше та праця стає ревною, а саме терпіння милим.
Сам Христос застерігає: "Старайтесь увійти через тісні ворота"
(Лк.13,24) і знову: "Царство Небесне здобувається силою і ті, що вживають
силу, силоміць беруть Його" (Мт. 11, 12), але одночасно запевняє:
"Прийдіть до мене всі втомлені і обтяжені, і я облегшу вас. Візьміть ярмо
моє на себе й навчіться від мене, бо я лагідний і сумирний серцем, тож знайдете
полегшу душам вашим. Ярмо бо моє любе і тягар мій легкий" (Мт.11,28-30).
Найтяжчі є початки. Коли хто будує будинок,
мусить багато працювати, щоб приготувати місце, його розрівняти, вивезти
сміття, викопати та залити фундамент, будувати стіни, накриття. Подібно є і в
духовній будові, тут також потрібно усунути тягар, тобто гріхи і злі нахили,
очищати душу, часто умертвляти себе і заложити глибокий фундамент покори. Праця
тяжка, а боротьба наполеглива. Але коли душа ревна в молитві і витривала в
праці, діло Боже поступить швидко. Здобуття чеснот і поступ у них вимагає рівно
ж немалої праці і, як звичайно, поволі поступає, але ця праця є вже
зацікавленою і милішою. А якщо Господь Бог від досконалих душ вимагає деколи
великих і для людського характеру прикрих жертв, то з другого боку допомагає їм
особливішими ласками і за жертви обдаровує не раз солодкими потіхами. Життя
духовне можна прирівняти до життя природи. Початки - це зима. В цей час буря
пристрастей мете душею, мороз боязні світу стинає її льодом, а пітьма незнаної
майбутності вкриває мрякою. Деколи через грубі хмари пробивається промінь
Божого сонця, тобто промінь Божої ласки і потіхи, та збуджує надію. Настає
весна. Під впливом сонця бурі стихають, лід починає тріскати, душа поконує
пристрасті і погорджує боязню світу. Незабаром вона починає зеленіти святими
бажаннями і вдягатися в квіти чеснот. Буває, що ще не раз випаде день
захмурений і дощовий, тобто знеохочення, темнота і остиглість; або день
бурхливий, тобто боротьба з якоюсь сильною спокусою; часом стихійне лихо, тобто
упадок. Незважаючи на це, якщо душа покірна і стала, вона поступає постійно
вперед і переходить до літа. Тоді сонце ласки Божої гріє сильніше своїм жаром,
так що зерно і овочі, тобто добрі вчинки, скоро достигають. Дні є довгі, праця
витривала, негода буває рідко, упадки нечисленні; але також буває й так, що
чорні хмари закривають небо, гримить, бо випробування тих душ є тяжкі часто…
Однак вони скоро проминають, і знову починає світити сонце…
Таким є життя духовне. Отже, чи треба
тривожитися та знеохочуватися? Тим часом багато душ тривожаться і знеохочується
так, що деякі не хочуть навіть ступити на дорогу досконалості, інші через
деякий час сходять з неї. Яка тому причина? З одного боку, вони занадто
прив'язані до світу і його утіх, дуже закохані в себе, занадто чуттєві і ліниві
так, що їх лякає боротьба з собою і сильна праця для свого освячення. З другого
боку, не мають досить живої віри, яка постійно б звертала увагу на Бога, Його
правди, обітниці і добродійства. Не мають також твердої надії, яка несла б їх,
мовби на крилах, у країну вічності, ані гарячої любові, яка в заміну за жертви
обдарувала силою і правдивим щастям. Бідні душі не знаходять у світі того, чого
прагнуть, а втрачають те, що дає життя в Бозі і для Бога.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.