Петро сказав до Ісуса: «Ось ми покинули все й пішли
слідом за Тобою».
Пригляньмося тільки до одного речення із
цього Євангелія: «Багато з перших будуть останніми, а останніх першими». Тими
самими словами Господь Ісус закінчив притчу про робітників у винограднику.
Також цими словами закінчується застереження, як деякі Його сповідники побачать
себе: «Буде плач там і скрегіт зубів, як побачите ви Авраама, та Ісака та
Якова, та пророків усіх в Царстві Божім, себе ж вигнаними геть… І прийдуть
інші від сходу й заходу, і півночі й півдня, і при столі в Царстві Божім
засядуть!» (Лк.13,28‑29). Слова «багато з перших будуть останніми, а останніх
першими» - це водночас і застереження, і обітниця. Найдраматичніше ці
слова збулися стосовно Юди і доброго розбійника. Юда очевидним чином належав до
перших у Царстві Божому, ну а той душогубець і бандюга, якого розіп’яли
праворуч Христа, безсумнівно йшов просто у вічне засудження. Однак же то Юда
згубив себе самого, а добрий розбійник в останню хвилину дозволив Господу
віднайти себе.
Аби зрозуміти сенс цього застереження і
обітниці, зауважмо, що Господь Ісус не сказав, ніби всі перші будуть
останніми або що всі останні будуть першими. З‑посеред Дванадцятьох Апостолів
аж 11 залишилися першими назавжди, подібно як злий розбійник жив у
проклятий спосіб і помер із прокляттям на вустах. Господу Ісусові йшлося тільки
про те, щоби застерегти своїх друзів від надмірної впевненості у собі, а
водночас дати надію навіть найбільшим грішникам.
У Євангелії міститься чимало конкретних
описів, як саме ті останні стають першими. До жінки-хананеянки Господь Ісус
промовив жорстко: «Недобре забрати хліб у дітей і кинути собакам». Однак же то
саме вона почула слова: «О жінко, велика віра твоя!» (Мт.15,28). На
подібну похвалу заслужив собі й поганський сотник: «Воістину кажу вам: ні в
кого в Ізраїлі не знайшов я такої віри» (Мт.8,10). Далі, після зцілення
десятьох прокажених, Господь Ісус із сумом зауважив, що «не знайшлося жодного,
хто би повернувся і прославив Бога, тільки цей чужоземець» (Лк.17,18).
Невипадково також у своїй притчі Христос
протиставив священику й левітові доброго самарянина… Застереження й надія
містяться у цих словах, що «багато з перших будуть останніми, а останніх -
першими». Цим застереженням і цією надією просякнуте все Євангеліє.
Ми постійно читаємо в ньому про недовіру
тих, хто був в особливий спосіб покликаний до віри, та про навернення тих, які
здавалися непіддатними для навернення. «Поправді кажу вам, що митники та блудодійки випереджують вас у Боже
Царство» (Мт.21,31).
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.